چگونه هنگام گم شدن کودک در پارک یا جای شلوغ واکنش نشان دهیم؟

شاید شما هم صدای فریاد پدر هایی را که در پارک به دنبال فرزند خود هستند شنیده اید و حال زار مادرانی را که همه جا را به دنبال دختربچه خود می گردند دیده باشید.

در این مقاله راه های جلوگیری از گم شدن کودکان در شهربازی،فرودگاه، یا هر جای شلوغ دیگری بیان شده است و همچنین اقداماتی که در صورت بروز این اتفاق، باید انجام داد مطرح گشته است.

امیدوارم با مطالعه و عمل به این راهکار ها همیشه اوقات لذت بخشی را با کودکان خود در پارک داشته باشید. heart

 

گم شدن کودکان در پارک های تفریحی اتفاقی است که روزانه صد ها بار در تمام نقاط دنیا رخ می دهد. با خانواده یا گروهی از دوستان مشغول قدم زدن هستید که ناگهان متوجه می شوید کودکتان رفته! فرزندتون در یک جای بزرگ و شلوغ گم شده و شما وحشت زده می شوید. این مقاله به شما نشان می دهد در این موقعیت ها چه باید کرد و چگونه از بروز چنین اتفاقاتی پیشگیری کرد.

پیشگیری از این اتفاق

1 آماده شدن برای رفتن به پارک

قبل از حرکت به کودکانتان توضیح بدهید که اگر از شما  یا گروه دوستانشان جدا شدند چه کاری باید انجام دهند.

به آنها بگویید نگهبان، مسئول آبیاری پارک و یا پلیس را بیابند و به آنها بگویند که گم شده اند. اسم خودش، اسم شما و محلی را که گم شده است به پلیس گزارش بدهد.

اگرچه کمک خواستن  از غریبه ها نباید اولین اقدام کودک باشد اما گفتن مدام این موضوع که  تو نباید با غریبه ها صحبت کنی و به آنها نزدیک شوی ممکن است باعث ایجاد یک نوع ترس غیرضروری در آنها شود. همچنین در اکثر مواقع اضطراری کودکان توسط شهروندان نجات پیدا می کنند. با این حال بهآنها بگویید به دنبال افرادی بگردند که بیشتر شبیه آدم های خوب هستند مانند: مادری با بچه هایش، پدربزرگی با نوه هایش یا معلمی با بچه ها که در پارک هستند. این ها افرادی هستند که به بچه ها کمک می کنند. با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد که همه اینها آدم های خوبی باشند.

موقعیت هایی را که در آن پدر و مادر گم شده اند را با بچه تمرین کنید. وقتی منتظر اتوبوس هستید یا زمانی که کودک منتظر است شما ناهار خود را تمام کنید ،از رستوران بیرون بیایید  و با او حرکت کنید یا ... موقعیت هایی هستند که می توانید با کودک خود در آنها تمرین کنید. از او بپرسید در چنین موقعیت هایی  برای کمک گرفتن سراغ چه کسانی باید بروند.

این کار را در خانه هم انجام دهید، کودکان ممکن است در سبزی فروشی، فروشگاه های بزرگ،یا داخل شهر گم شوند. این بازی به موقعیت یابی، اعتماد به نفس و حس امنیت آنها کمک می کند.

2 خانه من کجاست؟

بچه ها ممکن است نتوانند شماره تلفن را حفظ کنند، و بچه های کوچکتر شاید حتی اسم شما را هم ندانند و بگویند اسم شما بابا است. روی کاغذی مشخصات محل زندگی آنها و شماره تلفن همراه خودتان را بنویسید و به آنها یادآوری کنید اگر گم شدید این کاغذ را به پلیس بده. ( یا افرادی که در بخش قبلی درباره آنها صحبت کردیم).

والدین نمونه تی شرت رنگی روشنی را به فرزند خود می پوشانند که  اطلاعات تماس با پدر ومادر روی آن نقاشی شده است. می توانید با کاغذ های ضد آب انعطاف پذیر یا با هر خلاقیتی که دارید آن را روی تی شرت قرار دهید. البته اسم کودکان را روی آن ننویسید چون ممکن است توسط انسان های بد برای جلب اعتماد کودک استفاده شود. اگر نمی خواهید این اطلاعات در عکس یادگاری شما بیفتد آن را در پشت تی شرت چاپ کنید.

شماره موبایل خود را روی استیکری بنویسید و آن را روی لباس کودک بزنید . یا اگر استیکر ندارید شماره را روی کاغذ بنویسید و آن را در جیب فرزندتان قرار دهید.

نوار،عروسک یا هر چیزی که کودک آن را خیلی دوست دارد و از خود جدا نمی کند هم مکان مناسبی برای نوشتن شماره تلفن شما روی آنهاست. مثلا پشت برچسب مارک عروسک.

3 وقتی در پارک هستید یک عکس از کودک خود بگیرید.

 به این شکل شما یک عکس دقیق از کودک خود به همراه دارید.

مطمئن باشید که همه بچه های گروه شما لباس های روشن مثل زرد یا نارنجی بپوشند

 زیرا پیدا کردن آنها در جمعیت راحت تر می شود.

5 راهی برای برقراری ارتباط با کودک خود.

تلفن همراهی به کودکان کمی بزرگتر بدهید و نحوه کار با آن را به آنها آموزش دهید. بگویید این اسباب بازی نیست و زمان هایی که گم شدی می توانی از آن استفاده کنید. ( اگر کودک نمی تواند شماره گیری کند شماره خود را روی یکی از اعداد مثلا عدد یک ذخیره کنید تا کودک با فشار دادن و نگه داشتن عدد یک به صورت خودکار شماره شما را بگیرد).

6 مکانی را به عنوان نقطه ملاقات  در صورت گم شدن در نظر بگیرید.

جاهای شلوغ مانند دروازه پارک ، نیمکت کنار یک مکان پربازدید، جای خوب و امنی برای یک کودک تنها نیست در عوض یک مکان خلوت تر مانند غرفه انتظامات یا رستوران یا ( نمازخانه) مکان های بهتری برای ملاقات هستند. همچنین  یافتن این مکان ها باید آسان باشد.

7 همیشه باید با من باشی.

بچه های بزرگ تر تقریبا می دانند چقدر باید با شما فاصله داشته باشند اما بچه های کوچکتر باید همیشه دست شما را حین پیاده روی در پارک بگیرند. دستشان را محکم نگه دارید تا زمین نخورند  مخصوصا در پارک های شلوغ و بزرگ. ( حالا تو مقاله گفته دیزنی ورلد ما میگیم پارک ارم.) همچنین بهتره آنها را در کالسکه قرار دهید تا  شانس جدا شدن از آنها کمتر شود.

اگر فرزند شما گم شد چه کار کنید.

1 وحشت زده نشوید.

این اتفاقی است که ممکن است برای هر پدر و مادری رخ بدهد وحشت زدگی فقط اوضاع را بدتر می کند.

2 به خودتان مسلط باشید و فکر کنید باید چه کاری انجام دهید. 

شاید کودکتان گم نشده و جایی پشت سرتان مشغول تماشای پرنده ها یا آکواریوم ماهی هاست.  پس نگاهی به دور و اطراف خود بکنید و جاهای جذاب برای کودکان را که از انها عبور کردید رو به دنبال آنها بگردید. اگر پیدا نشدند به مرحله بعد بروید .

3 نزدیک ترین کارگر شهرداری پارک یا ایستگاه انتظامات را پیدا کنید.

 به آنها بگویید فرزند خود را گم کرده اید. آنها به اداره پلیس گزارش می دهند کودکی در آن منطقه مفقود شده است.

4 به مامور شهرداری اطلاعاتی درباره اینکه کودکتان چه شکلی است و چه لباس هایی پوشیده بدهید. قبل از رفتن به پارک عکسی از کودک خود بیندازید تا در موقع لزوم این عکس را به مامورین ارسال کنید.

5 با مامورین همکاری کنید.

مخالفت یا عصبانیت با آنها ممکن است شما را بیشتر ناامید کند. آنها حرفه ای هستند و در سال بارها چنین موقعیت هایی را تجربه می کنند.

6 در جایی که هستید.

 بمانید ممکن است کودک شما در جمعیت پنهان شده باشد و اگر شما را ببینند به سوی شما بازگردد .

7 مرکز افراد و اشیا پیدا شده را بررسی کنید.

 ( در حرم ها، فرودگاه ها،ایستگاه های بزرگ و ...) شاید کودک شما آنجا باشد. معمولا تدابیر و فعالیت های خاصی برای یافتن کودکان گم شده در پارک ها و مراکز بزرگ وجود دارد تا کودک یا افراد گم شده را به شما بازگردانند. در بیشتر مواقع اگر شما توصیف دقیقی از فرزند خود بدهید انتظامات آنها را پیدا می کنند اما اگر بعد چند ساعت پیدا نشدند با مقامات محلی ( کلانتری ها، بیمارستان و... تماس بگیرید.

 

منبع: wikihow

مترجم: محمد ولی حسنی

کانال ما: https://t.me/edtoday

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...