چگونه آموزش جنسی به کودکان دهیم؟

روزی جمله ای را خواندم که می گفت آموزش مسایل جنسی به کودکان، مانند پرداخت اقساط می ماند. اگر هر قسط را سر وقت پرداخت کنیم مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر پرداخت قسط را به تعویق بیندازیم در نهایت با مشکلاتی جدی رو به رو خواهیم.

در بحث آموزش مسایل جنسی هم اگر از کودکی به صورت علمی و منظم با کودک در این خصوص صحبت کنیم هرگز دوستانش، فضای مجازی یا بزرگسالان ناسالم نمی توانند فرزندانتان را با ارائه غیراصولی ترین اطلاعات جنسی به بیراهه بکشند.

در مقاله ای که در زیر ترجمه کرده ام اصول غربی بیان شده است و با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی و قوانین جمهوری اسلامی بخش هایی از آن متناسب با فرهنگ ما نیست.

( همجنسگرایی،دوجنسگرایی،خودارضایی، ارتباط آزاد با جنس مخالف) مواردی هستند که در این مقاله با توجه به اصل امانت در ترجمه بیان گشته است اما مسلما در کشور ما عملی نیستند.

بچه ها از کجا می آیند؟ سوالی که فرزند شما خواهد پرسید.

طبیعیه که بچه ها سوالاتی مانند : ؟بچه ها از کجا میان؟» رو می پرسند. اگرچه پاسخ به این سوال ممکن است برای شما مشکل باشد ، مخصوصا اگر فرزند سه ساله شما این سوال را بپرسد اما آنها باید در این باره بدانند.

1 وقتی این سوال پرسیده می شود باید چه کار کنید.

سوال را رد نکنید. بچه های شما درباره جهان کنجکاو هستند. بچه ها از کجا می آیند؟ این سوالی طبیعی برای فرزند شما است مخصوصا اگر خواهر-برادر کوچک داشته باشند.

2 مستقیما به او پاسخ دهید

با این حال نیازی نیست اطلاعات بیشتری از آنچه پرسیده می شود در اختیارش قرار دهید. مثلا اگر پرسید بچه ها از کجا می آیند نیازی نیست درباره رابطه زناشویی به آنها بگویید.

3 فکر نکنید برای آنها خیلی زود است.

اگر به سنی رسیده اند که این سوال را بپرسند پس به اندازه کافی بزرگ شده اند که جواب ان را هم بدانند.

4 راحت  و آرام باشید.

بچه های بزرگ تر ممکن است در صحبت کردن در رابطه با نوزاد ها و ارتباط جنسی خجالت بکشند. شما باید تصدیق کنید که صحبت در این باره می تواند کمی ناراحت کننده باشد و این طبیعی است. اگرچه بچه ها ممکن است سوالاتی را بپرسند که نیازی به بیان جزئیات نداشته باشد. در هنگام پاسخگویی خود را مضطرب نشان ندهید، این ممکن است آنها را ناراحت کند و فکر کنند این ناراحتی شما به خاطر جنسیت و یا بدن آنهاست.

5 علمی پاسخ دهید

قبل از صحبت کردن با بچه ها در این باره حتما کتابی را در خصوص اصول اولیه صحبت با کودکان در آموزش مسایل جنسی مطالعه کنید.

قسمت دوم : پاسخ به سوالات

1 حقیقت را بگویید.

نیازی نیست تمام حقیقت را بیان کنید، اما اطلاعات درستی بدهید. داستان هایی درباره اینکه شما را از بیمارستان خریده ایم، لک لک ها تو را از اسمان آورده اند و ... به کودک خود ندهید. به عنوان مثال ممکن است فرزند شما بپرسد خواهر کوچولوی او از کجا آمده؟ شما پاسخ می دهید مادر او را در رحم که در شکم اوست بزرگ کرده.

 2 از زبان کودکانه استفاده کنید.

برای کودکان 6 ساله و کمتر می توانید به جای صحبت مستقیم در این باره داستان تعریف کنید. مثلا می توانید درباره دانه صحبت کنید. اگر فرزندتان در باغبانی به شما کمک کرده باشد از او بپرسید گیاه از کجا آمده آنها می گویند از دانه زیر زمین. شما می گویید خوب بچه ها هم از دانه می آیند پدر آن دانه ها را دارد و مادر مثل زمینی است که دانه ها در آن رشد می کنند .

3 از منابع استفاده کنید.

شما می توانید پاسخ به سوالات کودک خود را از کتب مناسب با سن آنها پیدا کنید و با هم مطالعه کنید. یا اینکه از سایت های معتبر آموزشی برای پاسخگویی کمک بگیرید . مطمئن باشید که فرزندتان به تنهایی از آن سایت ها بازدید نکند.

4 از لغات صحیح استفاده کنید.

از نامگذاری اعضای بدن نترسید ، همانطور که شما به این اسم ها عادت کرده اید فرزندتان هم عادت می کند. ( شنیدن نام واقعی اعضا از جانب دیگران منجر به فعال شدن کنجکاوی آنها می شود).

5 سعی نکنید مکالمه رو متوقف کنید.

ممکن است فرزند شما با اطلاعات کمی راضی شود اما شاید بیشتر بخواهد بداند. قبل از رفتن به سراغ موضوعات دیگر همه سوالات او را پاسخ دهید.

6 نگران نباشید اگر فرزندتون در پرسیدن عجله می کند.

بهتر است کم کم در باره این موضوعات صحبت کنید به جای اینکه یکباره تمام اطلاعات را به انها دهید. اجازه دهید همه چیز طبیعی پیش برود.

قسمت سوم: فرزندون کجای کار قرار دارد؟

 1 - متوجه باشید که همه بچه ها برای شناسایی اعضای بدن خود کنجکاو هستند.

حتی کودکان زیر دو سال هم می خواهند درباره بدن خود بدانند. همچنین انها می خواهند درباره بدن دیگران هم بدانند. به اندازه کافی بزرگ شده اند که اسم های صحیح اعضای بدن خود را بدانند.

2 -  شناخت بچه های 3 تا 5 ساله

کودکان در این سنین شروع به توجه بین بدن خود ودیگران می کنند. آنها به اندازه ای رشد کرده اند که بفهمند کدام قسمت ها باید خصوصی باشد.  به عنوان مثال کودکان ممکن است در این سن خودارضایی کنند. آنها به حد کافی بزرگ شده اند که بدانند این کار باید پنهانی صورت بگیرد. در حقیقت همه کودکان زیر 2 سال باید در مورد حفظ حریم خصوصی درس بگیرند.

3- شناخت کودکان 8 تا 9 ساله

کودکان در این سن شروع به یادگیری درباره رابطه جنسی می کنند. آنها همچنین باید از روابط بین افراد اطلاع داشته باشند. یعنی باید بدانند برخی افراد رابطه جنسی با جنس مخالف دارند برخی همجنسگرا هستند و برخی دوجنسگرا.  آنها همچنین باید درباره بلوغ هم آموزش ببینند.

4 همانطور که بالا اشاره شد از پاسخ دادن به سوالات آنها نگران نباشید.

 به عنوان مثال شاید فرزندتون از عملکرد اعضای بدن در رابطه جنسی سوال بپرسند. ( فراموش نکنید یا شما به شکل اصولی به آنها آموزش می دهید، یا دوستانشان به شکل غیر اصولی. )

5- بدانید کودکان 9 تا 12 ساله چه می خواهند بدانند.

کودکان دراین سن با رابطه جنسی آشنا می شوند. با آنها درباره راه های جلوگیری از بارداری، استفاده درست از کاندوم و ... صحبت کنید. ( مسلم است این موضوع بسته به موقعیت های فرهنگی،دینی کشورها تفاوت دارد. )

5 شناخت فرزندان 12 تا 18 ساله

در این سن نوجونان از بیان این موضوعات خجالت می شکند اما اگر شما قبلا با آنها در این خصوص صحبت کرده باشید راحت مسایل خود را دراین باره با شما مطرح می کنند. همچنین بیان موضوع پیشگیری از بازداری ناخواسته که ضروری است با آنها در میان گذاشته شود راحت تر می شود. اگر چه ممکن است برای بسیاری از والدین سخت باشد اما فرزند شما در این سن ممکن است رابطه جنسی داشته باشد.

 

مترجم : محمد ولی حسنی

 

منابع:

WIKIHOW

  1. http://www.parenting.com/article/ask-dr-sears-mommy-where-do-babies-come-from
  2. http://www.parenting.com/article/ask-dr-sears-mommy-where-do-babies-come-from
  3. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  4. http://www.plannedparenthood.org/parents/talking-to-kids-about-sex-and-sexuality
  5. http://www.parenting.com/article/ask-dr-sears-mommy-where-do-babies-come-from
  6. http://www.parenting.com/article/ask-dr-sears-mommy-where-do-babies-come-from
  7. http://www.aboutkidshealth.ca/En/HealthAZ/FamilyandPeerRelations/Sexuality/Pages/Sex-Education-Age-Appropriate-For-Children-what-they-should-learn-and-when.aspx
  8. http://kidshealth.org/parent/positive/talk/questions_sex.html
  9. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  10. http://www.parenting.com/article/ask-dr-sears-mommy-where-do-babies-come-from
  11. http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetailsKids.aspx?id=1613&np=289&p=335
  12. http://kidshealth.org/parent/positive/talk/questions_sex.html#
  13. http://kidshealth.org/parent/positive/talk/questions_sex.html
  14. http://kidshealth.org/parent/positive/talk/questions_sex.html#
  15. http://www.parenting.com/article/ask-dr-sears-mommy-where-do-babies-come-from
  16. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  17. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  18. http://www.aboutkidshealth.ca/En/HealthAZ/FamilyandPeerRelations/Sexuality/Pages/Sex-Education-Age-Appropriate-For-Children-what-they-should-learn-and-when.aspx
  19. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  20. http://www.aboutkidshealth.ca/En/HealthAZ/FamilyandPeerRelations/Sexuality/Pages/Sex-Education-Age-Appropriate-For-Children-what-they-should-learn-and-when.aspx
  21. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  22. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  23. http://www.aboutkidshealth.ca/En/HealthAZ/FamilyandPeerRelations/Sexuality/Pages/Sex-Education-Age-Appropriate-For-Children-what-they-should-learn-and-when.aspx
  24. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  25. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/
  26. http://www.todaysparent.com/family/parenting/age-by-age-guide-to-talking-to-kids-about-sex/

 

6 نظر

  1. صادقیصادقیsays:

    ممنون اقای حسنی. ای کاش پدرومادرها هم این چیزارو بدونن و به بچه ها یاد بدن.

  2. see komsee komsays:

    ای کاش واقعا والدین این شکلی به بچه ها یاد بدند نه جوری که بچه سر در گم بشه

  3. پویانپویانsays:

    من ده سالمه واین متن رو خوندم

  4. نا فهمنا فهمsays:

    آقا من ۱۵ ساله هستم وتازه این متن رو خوندم فهمیدم،،،، از پدر مادرم سوال میکنم میگم بچه از کجا میاد میگه قرص میخورم ،،،،،، بعدش میگم از کجا بیرون میاد میگه از ناف. آخه اینا پدر و مادرن من نمی‌دونستم که بالاخره رفتم تو اینترنت سرچ کردم و فهمیدم این چه وضعش هست.

  5. ارینارینsays:

    من 12 سالمه مادر پدرم نمی‌خوام بهم بگن و مادرم اوهون اوهون می‌کنه جلوی خاله هام که مثلا من نفهمم مسائل جنسی و ولی من از 6 سالگی یک چیزهایی میدونستم ولی الا همه چیو میدونم از سایت شما نه از خیلی جاهای دیگه من دوست دارم بدونن من بلدم و من از سکس مادر پدرم خب چجوری بگم یکم اذیت میشم

  6. دانیال خرمدانیال خرمsays:

    من یه پسر دوازده ساله دارم. وقتی منو مادرش در اتاق در حال سکس هستیم پشت در اتاق می ایسته چطوری باهاش شروع کنم