نوزاد جدید و مراقبت از آن

اگر به تازگی عضو جدیدی به خانواده شما اضافه شده است، مقاله زیر را مطالعه کنید. 

در این مقاله از صرفه جویی در هزینه ها گرفته تا رسیدن به همه کار های کار های خانه و محل کار و ارتباط نوزاد با برادر و خواهر ها مطالب مفیدی گفته بیان شده است. 

امیدوارم از مطالعه این مقاله استفاده کافی را ببرید. 

راهنمایی برای داشتن فرزند دوم

گاهی اوقات داشتن فرزند دوم می تواند، دردسر بیشتری برای شما نسبت به بچه اول داشته باشد. شما اکنون باید نیاز های دو فرزند را در نظر داشته باشید. تمام مسئولیت های خود را مدیریت کنید و زمانی هم برای استراحت خودتان قرار دهید. اگر چه چالش برانگیز است اما با مراقبت از نوزاد و کمک به فرزند دوم می توانید با شرایط جدید وفق پیدا کنید و به کار های بیرون منزل هم برسید. نگران نباشید شما  با کمک گرفتن از  توصیات مشاوره ای در حال تبدیل شدن به یک پدر و مادر عالی هیستید.

1 اگر می شود یکی از اقوام چند هفته ای با شما بماند.

زندگی به عنوان والدین دو بچه (نسبت به گذشته) می تواند کمی سخت باشد.  اما داشتن کسی، برای کمک به شما می تواند این روند را ساده تر کند. ببینید یکی از والدین یا خواهر برادر های شما می تواند چند هفته برای کمک به شما و مراقبت از بچه بماند. آنها می توانند در پخت و پز، تمیز کاری و کمک به فرزند بزرگترتان با شما بمانند.

2 مسئولیت ها را با همسر خود شریک شوید.

زمانی که بچه جدیدی به شما اضافه شده است زمان کمتری برای رسیدن به خودتان نسبت به قبل دارید. یک برنامه برای خود طراحی کنید تا هر دو به اندازه ای تلاش کنید. به عنوان مثال زمانی که شما بچه را به حمام می برید همسرتان غذا بپزد. اگر با همسر خود زندگی نمی کنید می توانید برنامه متفاوتی بریزید.احتمالا همسرتان خوشحال شود اخر هفته از او نگهداری کند در این فاصله شما می توانید خانه را تمیز کنید یا با دوستانتان تفریح کنید.

3 از چیزهایی که دارید استفاده کنید به جای اینکه وسایل جدید بخرید.

یکی از خوبی های داشتن دو فرزند این است که می توانید از بعضی وسیله های فرزند اول برای دومی استفاده کنید. این واقعا هزینه های شما را کاهش می دهد. همانطور که می دانید بزرگ کردن بچه خیلی خرج دارد. اگر شما لباس یا پوشک هایی که استفاده نشده است را دارید آنها را از کشو ها بیرون بکشید. فرزندتون استفاده می کنه و پولتون هم تو جبیبتون باقی می ماند.  حتی می توانید بعضی وسیله های مورد نیاز را از دست دوم فروشی ها بخرید. نیازی نیست برای وسیله هایی که قرار است به زودی آنها را دور بریزید زیادی خرج کنید.

4 -  طبق برنامه زمانی مشخصی بچه را بخوابانید.

برنامه ای طراحی کنید که نوزاد را سر ساعت مشخصی به رخت خواب ببرید. بچه ها هم علاقه به پیروی از برنامه ای که شما طراحی کردید خواهند داشت. تلاش کنید نظم برنامه را حفظ کنید و زیاد دیر نشود. قبل از خوابیدن بچه تغذیه، استحمام یا کار دیگری که باید انجام دهید را تنظیم کنید و سر ساعت بچه را بخوابانید. اگر بچه وسط شب از خواب بلند شد می توانید نوبتی با همسرتان بچه ها را بخوابانید.

5 خودرو را به امکانات مورد نیاز کودک مجهز کنید.

نوزادان به یک سری از وسایل نیاز دارند. اما با وجود دو بچه، علاوه بر کیسه پوشک وسیله های دیگری هم نیاز خواهید داشت. داشتن چند دست لباس و پوشک، شیشه شیر و .... اضافی هیچ ضرری ندارد. شما نمی دانید چه زمانی به آنها نیاز پیدا خواهید کرد.

6 اگر به کار خود بازمیگردید، از کودک خود مراقبت کنید.

اگر فرزند بزرگ شما توانایی مراقبت دارد نیازی نیست به دنبال مرکز نگهداری از کودکان باشید. اما اگر در مدرسه هستند، به دنبال جایی نزدیک خانه یا محل کارتان باشید و از آنان بخواهید مراقب فرزند شما باشند. به دنبال زمانی برای ملاقات و انتخاب چند جا با توجه به نیاز ها و بودجه خود باشید. اگر ممکن باشد می توانید یک پرستار استخدام کنید یا از پدر و مادرتان بخواهید از کودک در طول روز مراقبت کنند. اگر دوستی دارید که او هم بچه دارد می توانید نوبتی  هوای فرزندان هم را داشته باشید.

بخش دوم: مدیریت و لذت بردن از زندگی تان.

زمانی که می توانید کمی تنها باشید.

اگر همسرتان زود از سر کار بازمی گردد، کار هایی را برای خودتان انجام دهید. کار هایی مانند خرید، دراز کشیدن روی تخت خواب برای دیدن فیلم مورد علاقه تان. تلاش کنید در روز حداقل 30 دقیقه را به خودتان اختصاص دهید.

هر روز خودمراقبتی را تمرین کنید.

علاوه بر زمان هایی که با خودتان خلوت می کنید، از وضعیت سالم جسمی روحی خودتان هم مراقبت کنید. شاید شما از داشتن دو بچه خسته شوید، اما اگر به خودتان نرسید نمی توانید از آنها مراقبت کنید. یک دوش آب گرم بگیرید، مطالعه کنید، کمی بدوید. اگر نمی توانید هشت ساعت بخوابید تا جاییکه می توانید این استراحت کنید. و به خاطر داشته باشید، این یک روند سخت است اما شما محکم تر از این حرفها هستید. به تلاش برای یک والدین عالی بودن ادامه دهید.

شبانه روز هفته خود را برنامه ریزی کنید.

اگر چه ممکن است تمرکز شما روی بچه باشد و به سختی بتوانید به چیز دیگری فکر کنید،اما زمانی را برای خودتان و همسرتان قرار دهید. تمام خوش گذرونی هایی را که قبل از بچه دار شدن داشتید به یاد آورید و سعی کنید حداقل یک بار در هفته به یاد دوران گذشته خوش بگذرانید.

ممکن است کار هایی ساده ،مثل دیدن یک فیلم زمانی که بچه به رختواب رفته است باشد.  یا زمانی که فردی از بچه شما نگهداری می کند با هم بیرون بروید.

بخش سه: کمک به فرزند اول

با فرزند اول خود درباره نیاز های نوزاد صحبت کنید. اگر نوزادی تا حالا نداشته اید یا احساس می کنید فرزند اول به نوزاد  حسادت می کند،با آنها صحبت کنید. آنها قبلا هرگز مجبور نبوده اند با پدر و مادر همکاری کنند پس این تجربه جدیدی برای آنهاست. و به آنها یادآوری کنید آنها را هم دوست دارید و هر دوی آنها بچه های شما هستند. مطمئن باشید این صحبت ها متناسب با سن آنها باشد. اگر با کودک 3 یا 4 ساله صحبت می کنید، می توانید بگوییئ: شما هم مثل این نوزاد بودید، و مثل این آجی کوچولو گریه می گردی،من مجبور بودم تو را بغل کنم و بهت غذا بدم). میدونم خیلی اون رو بغل می کنم اما الان خیلی کوچولوئه و من مجبورم این کار رو بکنم. من هنوزم تو رو بغل می کنم، چون دوست دارم و همیشه بچه من می مونی».

2 به فرزند بزرگ خود اجازه دهید کمک کند.

اجازه دادن به انها برای کمک به شما به آنها اجازه می دهد حس کنند کاره ای هستند ، و ارتباط قوی با نوزاد ایجاد کنند. بسته به این فرزند چند ساله است، شما ممکن است از انها بخواهید کار هایی مانند: استحمام، غذا دادن ، تزئینات اتاق، انتهاب اسباب بازی و لباس یا کار های دیگر را انجام دهند.

3 جدی و به عنوان فرد واقعی درباره نوزاد صحبت کنید.

حتی قبل از اینکه نوزاد به دنیا بیاید به اولین فرزند خود کمک کنید تا بفهمد نوزاد عضو جدید خانواده است . در مورد همه سرگرمی های هایی که می توانید با هم داشته باشید زمانی که فرزند به دنیا آمد با هم صحبت کنید.

4 انجام چند کار با هم هنگام تغذیه با شیر مادر

راه هایی را پیدا کنید که بتوانید همزمان با مراقبت از کودکان به کار های دیگر خود هم برسید. به عنوان مثال، زمانی که بچه را شیر می دهید ممکن است فرزند دیگر حسادت کند، در حین این کارتان از او بخواهید تا کتابی برای شما بیاورد و برایش بخوانید. این کار به آنها اطمینان می دهد که شما هنوز هم به هر دوی آنها توجه می کنید.

5 به فرزند بزرگ تر خود کمک کنید با نوزاد جدید ارتباط برقرار کند.

به انها اجازه دهید چند اسباب بازی بخرند و یا بعضی جاهای اتاق نوزاد را تزئین کنند. اگر بین انتخاب دو لباس برای نوزاد شک داشتید به آنها اجازه دهید انتخاب کنند. به انها بگویید شما داداش بزگه هستید و نوزاد خانواده شماست.  همچنین می توانند گاهی اوقات از نوزاد مراقبت کنند. مثلا بچه سه ساله می توانند بطری را برای شیر خوردن نوزادبا نظارت شما نگاه دارد.  فرزندان بزرگ تر را وقتی از نوزاد مراقبت می کنند تشویق کنید.« ممنون که پوشک رو آوردی، تو داداش بزرگ خوبی هستی!).

6 آنها را بر اساس برنامه منظم کنید.

همانطور که نوزاد به برنامه نیاز دارد فرزند دیگر شما هم باید برنامه ریزی داشته باشد. همانطور که شب ها باید سر وقت بخوابند اگر زیر 6 سال دارند یک چرت روزانه هم برای آنها خوب است. در صورت امکان هردو بچه را در یک زمان بخوابانید. شما هم می توانید در این زمان استراحت کنید یا کار های خانه را انجام دهید.

7 -  زمانی را در هفته فقط برای خودتان و فرزند بزرگ تر  در نظر بگیرید.

اگر چه ایجاد ارتباط با نوزاد از اهمیت خاصی برخوردار است، اما این ارتباط با فرزند بزرگتر هم لازم است. ممکن است گاهی حس کنند به حاشیه رانده شده اند پس به انها نشان دهید چقدر دوستشان دارید.

8 از تغییرات بزرگ در زندگی خودداری کنید.

از آنجاییکه فرزند بزرگ تر در تلاش برای سازگاری با پدر و مادر جدید است از انجام دادن کارهایی مثل اسباب کشی، قرار دادن آنها در مرکز نگهداری جدید یا .. خودداری کنید. سعی کنید تا جاییکه ممکن است طبیعی رفتار کنید و تغییرا ترا به آرامی ایجاد کنید. مثلا شما می توانید بگویید: « عزیزم میدونی چند وقته تو این خونه زندگی می کنیم؟ حالا میخوایم بریم یه خونه بزرگ ترو تو میتونی بهترین اتاق را داشته باشید؟ می خوای خونه رو ببینی؟ J

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...