چگونه احترام به بزرگسالان را به کودک بیاموزیم؟

احترام به بزرگ تر ها کار پسندیده ای است که  در نظر همه مردم جهان فارغ از دین ، ملیت ، نژاد و... ارزشمند محسوب می شود. 

در این مقاله راهکارهایی برای آموزش احترام به بزرگتر ها توسط کودکان را بیان می کنیم. 

 

1 - اهمیت احترام گذاشتن به بزرگتر ها را به کودک خاطر نشان کنید. 

اگر شما به اهمیت این کار پی نبرید، نمی توانید چیزی هم به فرزندتان بیاموزید. زیرا در نهایت علاقه خود را از دست می دهید، بی انگیزه می شوید و این کار را رها می کنید. در مقابل اگر ارزش این کار را درک کنید، خیلی راحت تر می توانید آن را به دیگران بیاموزید. 

ما موجودات اجتماعی هستیم و نیاز داریم که به هم احترام بگذاریم و محبت بورزیم. همانطور که به فرزندتان این توانایی های اجتماعی را می آموزید، این هدف را در ذهن داشته باشید. 

2- صبور و با محبت باشید.

شما باید بسیار صبور باشید و در طول زمان همیشه با محبت باشید. عشق بی قید و شرط لازمه پدر و مادر خوب بودن است. هنگامی که عشق و صبر داشته باشید فرزندتان بیشتر به یادگیری و تداوم آن علاقه نشان خواهد داد. 

3- مقاوم باشید. 

یک عادت یک روزه شکل نمی گیرد. کودکان اغلب نیاز به یادآوری درباره کارهایی که باید انجام دهند دارند. به همین خاطر زمانی که به کودکتان می آموزیر به بزرگسالان احترام بگذارد، هر وقت با یک نفر بزرگ تر رو به رو شد این آموزش را به انها یادآوری کنید. بعد از زمانی کودکان می آموزند بدون یادآوری شما به دیگران احترام بگذارند. 

4- با صبوری آنها را مشاهده کنید.

اینکه همیشه به فرزندتان امر و نهی کنید ممکن است آنها را ناراحت کند. وقتی چیزی به آنها می آموزید بهشان فرصت دهید تا آن را خودشان بیاموزند و عملی کنند. به آنها توجه کنید تا متوجه شوید به شما گوش می دهند یا خیر. به عنوان مثال مشاهده کنید چگونه با پدر و مادر بزرگ رفتار می کنند. اگر به شما گوش نمی دهند زیاد سخت نگیرید. گاهی اوقات ممکن است بچه ها خسته شوند که نتیجه آن می شود که به شما گوش نمی دهند. کمی صبوری کنید و به آرامی به انها گاهی یادآوری کنید. 

5- اجازه دهید اجتماعی شوند. 

آنها را مکان هایی مانند پارک  که بتوانند با دیگران تعامل کنند ببرید. بعضی رفتار های کوچک نشان می دهد چقدر پیشرفت کرده اند. حتی اگر تمرکز شما روی احترام به بزرگتر ها باشد  ممکن است متوجه شوید که فرزندتان به کودکان هم احترام می گذارد. 

6- آنها را تشویق کنید. 

زمانی که فرزندتان به شما گوش می دهد آنها را تشویق کنید. این باعث افزایش انگیزه آنها خواهد شد و تلاش خواهند کرد که نهایت تلاش خود را به کار ببرند تا این واکنش مثبت را دوباره دریافت کنند.

همیشه به یاد داشت باشید تشویق رفتار های خوب منجر می شود کودکان از رفتار های بد و عواقب آن خودداری کنند. اگر کودک شما تقویت مثبت را نداشته باشد ممکن با دیدن کودکانی که به بزرگتر ها بی احترامی می کننند از انها تقلید کنند. اما شما می توانید با تشویق با این رفتار مقابله کنید. 

7- برای فرزند خود الگو باشید. 

در طبیعت هر کودکی تمایلی برای تقلید از دیگران  مخصوصا والدین وجود دارد. اگر پدر ومادر قوانین را نادیده بگیرند چگونه خواهند توانست این قوانین را بیاموزند؟! کودکان خیلی دقیق هستند و سریع اشتباه شما را می فهمند. برای مثال اگر جلوی آنها با فردی بد رفتار کنید، در حالی که از حضور آنها آگاهی نداشته اید. بچه ها را چند روز بعد در حالی می بینید که با دیگران ( دوست، عروسک، گربه و ...) مثل رفتار شما را تقلید می کنند. 

مترجم: محمد ولی حسنی 

 

1 نظر

  1. ALIALIsays:

    با تشکر از مطلب خوب شما باید عرض کنم امروز حتی بزرگتر ها هم به پدر و مادر های خود احترام نمی گذارند. فقط بچه ها محبور هستند از کتاب ها و سایت ها احترام به دیگران رو بیاموزند.

    • مدیر سایتمحمدولی حسنی(edtoday) :

      ممنون از نظر شما. یکم عینکتون رو تمیز کنید.