چگونه تحمل خود را در برابر مخالفت ها افزایش دهیم؟

چگونه افکار دیگران را تحمل کنیم

گاهی اوقات در شرایطی قرار می گیریم که مجبوریم کارها یا سخنان دیگران را تحمل کنیم و با آنها درگیر نشویم. شما با شناخت بیشتر مردم مختلف می توانید توان تحمل خود را افزایش دهید.

 

تلاش برای همدردی

اولین قدم برای تحمل و درک دیگران در موقعیت های سخت  تلاش برای آگاهی از شرایط آن ها و نگاه کردن از زاویه دید آنهاست. با توجه به تجربیات و پیش زمینه ذهنی ای که شما دارید به سختی می توانید شرایط را آنطور که برای طرف مقابل هست درک کنید. اگر دانش آموز یتیمی  در مدرسه  خوراکی  یک دانش آموز دیگر را برداشت باید به او بگوییم تا لحظه ای خود را بدون پدر و مادر تصور کند. باید تلاش کنیم دانش آموز خطا های دوستش را با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته درک کند.

توضیح بخواهید

اگرفردی چیزی گفت که نمی توانید آن را بپذیرید، نیازی نیست آشکارا به مخالفت بپردازید. تنها کافی است سر سری از آن عبور کنید. تلاش کنید با پرسیدن سوالاتی دیدگاه طرف مقابل خود را بهتر متوجه شوید.

می توانید بگویید: خیلی خوب، یکم بیشتر برام توضیح بده. در این مورد چی فکر می کنی؟

به یاد داشته باشید تحمل دیگران به معنای پذیرفتن افکار غیر قابل قبول نیست اما حتی در واکنش به نامعقول ترین صحبت ها باید با آگاهی و خونسردی طرف مقابل را متوجه اشتباهش کنیم و یا اگر نمی توانیم با سکوت پاسخ او را دهیم  و از درگیری بپرهیزیم زیرا اگرچه طرف مقابل افکار درستی ندارد اما شاید مشت های محکمی داشته باشد.

 

سری که درد نمیکنه رو دستمال نمی بندن

یک راه برای جلوگیری از درگیری نادیده گرفتن نقاط حساس است. اگر دوست خود را می شناسید و می توانید حدس بزنید که از چه موضوعاتی خوشش نمی آید بهتر است اصلا درباره آن موضوعات صحبت نکنید.

 

هیتلری رفتار نکنید

-          خیلی مونده تا شما بتونید این کتاب رو بخونید و بفهمید. هههه شاید صد سال دیگه

-          ما با هم تلاش می کنیم تا این کتاب رو تا هر زمانی که طول بکشه با کمک هم تمومش کنیم.

 خیلی تفاوت دارد که شما جمعی را خطاب کنید یا اینکه  خودتان را هم با آنها حساب کنید. از «ما» به جای «شما» استفاده کنید. در این مورد کارمندان مدرسه باید توجه کنند. اگر چه کارهای پرورشی و آموزشی در هر مدرسه مسئول هایی دارد اما اگر در  یک قسمت از مدرسه  مشکلی پیش آید مدیر نباید مسئول آن بخش را به تنهایی توبیخ کند بلکه باید خودش را هم جزئی از آن اتفاق بداند و با همکاری همه تلاش کند مشکل را برطرف نماید.

 

با دوستم چه کنم؟

گاهی ممکن است با دوست عزیزی اختلاف نظر پیدا کنیم که در این صورت ممکن است کمی سخت باشد که به نتیجه برسیم . در این موقعیت هر فردی باید تلاش کند تا به شکل موثری در بحث اظهار نظر کند تا منطقی نظرهای درست را قبول کنند نه از روی دوستی و رفاقت عقاید اشتباه را بپذیرد. در مدرسه باید به دانش آموزان بیاموزیم اگر بین دوست ما و فرد دیگری درگیری رخ داد قبل اینکه چشم بسته از دوست خود طرفداری کنیم ، بررسی کنیم هر کس چه مقدار در این درگیری مقصر است و خودمان از درگیر شدن بپرهیزیم.

در بحث با دوستمان درباره عقایدی که قبول نداریم :

در ابتدا به آرامی و لحنی لین به دوستمان بگوییم که نظر او را درباره موضوعی قبول نداریم.

باید به پیشینیه ذهنی و فرهنگی او توجه کنیم. از او بپرسیم چگونه به این نتیجه رسیده است؟

به او بگویید زندگی در شرایط فرهنگی مختلف می تواند منجر به ایجاد ذهنیت های مختلفی درباره موضوعات گردد. به عنوان مثال اگر دوست شما فرزند یک صیاد مازندرانی است ممکن است عقاید شما را درباره خطر انقراض پرندگان و ممنوعیت صید آن ها را نبپذیرد زیرا امرار معاش آنها هر چند نادرست از این راه است.

سپس شما باید به دنبال راهی برای درک همدیگر و اتخاذ تصمیمی باشید که برای هر دو طرف قابل قبول باشد. مثلا بگویید اگر چه با افکار تو موافق نیستم اما حالا به نظر شما احترام می گذارم چون دلایلی که برای این عقاید داری را فهمیده ام. یادتان باشد قرار نیست عقایدی که سال ها در یک فرد شکل گرفته و تثبیت شده در یک گفت و گوی یک ساعته تغییر کند.

 

راهکارها چیست؟

تفاوت ها را درک کنید

نگاهی به جهان بیندازیم، همه می خواهند دیگران را به کیش و آیین خود هدایت کنند و در این راه تحمل شنیدن هیچ نظر مخالفی را ندارند و گاهی کار به جایی می رسد که صداهای مخالف با شمشیر و تفنک پاسخ داده می شوند. چرا نتوانیم با راحتی در کنار دوستانمان زندگی کنیم و افکارشان رامحترم بشماریم؟ چرا باید خودمان را برای تغییر دادن بی نتیجه دیگران اذیت کنیم ، مطمئن باشیم که تلاش، بدرفتاری و اجبار برای تغییر عقاید نهایتا منجر به ریاء و تغییر ظاهر می شود در حالیکه قلب  هر فرد دیگر دور از دسترس ماست. تغییر واقعی تغییرروحی است که جز با محبت و مهربانی نمی توان آن را ایجاد نمود.

برای این کار با  افراد ناشناس در اتوبوس و مترو صحبت کنید، روزنامه بخوانید به سایت ها نگاه کنید و با نظرات مختلف آشنایی پیدا کنید.

با مردم فارغ از دین و فرهنگ و سن آنها صحبت کنید.

عزت نفس خود را افزایش دهید

گاهی ممکن است افرادی چون حس شادی نداشته باشند یا عزت نفس پایینی را دارا باشند دوست دارند با دیگران مخالفت کنند تا توجه همه را به خود جلب کنند و با عبارتی به عقیده توجه ندارند بلکه می خواهند فقط مخالفت کنند. اینجا تلاش برای تغییر افکار آنها فقط باعث خسته شدن می شود. اگر ذهن بازی داشته باشید و جهان را مکان امنی بدانید می توانید همه را درک کنید.

خودتان نباشید

یک راه برای درک افکار مخالف این است که تمرین کنید با افکاری که نمی توانید انها را تحمل کنید ، بیندیشید. خودتان را در شرایطی قرار دهید که همیشه با آن مخالف بوده اید. ببینید چرا این همه آدم اینگونه زندگی می کنند؟ چه چیزهای خوبی دارد و چه نقاط ضعفی ؟ البته مراقب باشید...

 صحبت آخر :

ممکن است شما بر حق باشید و در عین حال نباشید. 

گاهی در جمعی دوستانه بین ما و یکی از حضار اختلاف نظری پیش می آید. اگر تصمیم بگیریم با اطلاعاتی که داریم طرف مقابل را جلوی دیگران شکست دهیم و درستی عقیده خود را ثابت کنیم، حتی اگر واقعا عقیده ما بر حق باشد اما خودمان به درستی رفتار نکرده ایم. پس یادمان باشد زمانی که با فردی صحبت می کنیم هدف و نیت قلبی مان رسیدن به حقیقت باشد نه چیز دیگری. 

با تشکر 

1 نظر

  1. یاسمین مرادییاسمین مرادیsays:

    خیلی ممنون از مطلب هایی که قرار میدید.