جلوی فرزندمان کلمات زننده به کار نبریم.

کودکان به شدت از کلمات و لحنی که بزرگسالان به کار می برند تاثیر می پذیرند. کودکی می تواند کلمه ای را بشنود و ناراحت شود.کلماتی که کودک می شنود بر رشد آنها تاثیر می گذارد پس شایسته است از کلمات محبت آمیز و قابل فهم برای کودکان استفاده کنیم. در خانه از به کار بردن برخی حرف ها باید خودداری کرد. راه های جدیدی را برای ارتباط با فرزند خود بیاموزید. به جملاتی که با آن صحبت می کنید بیندیشید و به فرزندانتان هم زبان خود را بیاموزید.

  1.  مثبت نگرانه صحبت کنید و شکیبا باشید.

ممکن است فکر کنید، «خیلی اذییت میکنی» یا  « چطور می توانی اینقدر احمق باشی؟» اما هرگز نباید این جملات را به زبان بیاورید. زیرا به احساسات  آنها ضربه می زند و عزت نفسشان را مخدوش می کند.

اگر با کودک خود راحت نیستید، قبل از صحبت  کردن نفس عمیقی بکشید. به جای اینکه بگویید :« چرا نمی فهمی؟ »بگویید:« کجاش برات گیج کننده است؟»  یا « میخوای بریم بیرون ی هوایی بخوریم بعدش برگردیم سر درس؟»

2 – مقایسه نکنید

هرگز فرزندتان را با گفتن جملاتی نظیر: « تو هم به بابات رفتی.» یا « چرا نمیتونی یکم مثل خواهرت رفتار کنی؟» خجالت زده و شرمگین نکنید. با این کار رقابت احساسی بین آنها ایجاد می شود و اینطور تصور می گردد که از بین آنها تنها یکی محبوب همه است.

  1.  وقتی آسیب می بینند...

بعضی والدین سریع واکنش نشان می دهند، گریه نکن، حالت خوبه و ... گاهی کودکان باید درد و سختی رو حس کنند مخصوصا زمانی که آسیب می بینند. با این حال زمانی که باید آنها را نوازش کنید حتی اگر آنها بی جهت زیادی گریه می کنند به جای اینکه بگویید:« گریه نکن» آنها را بغل کنید و بگویید: زانوت آسیب دیده، حتما خیلی باید دردآور باشه».

4 – به فرزندتان زمان بدهید.

اگر کودکتان کاری را انجام می دهد نگویید عجله کن. از جملات استرس زا مانند: « بجنب دیگه بچه، دیرمون شدا!» استفاده نکنید. و به جای آن زودتر فرزندتان را برای انجام کاری آماده کنید. یا اینکه با آنها مسابقه بگذارید. مثلا  بگویید: « خب سارا ببینیم کی زودتر کفششو می پوشه؟»

بخش دو: تاثیر کلمات

1 – به کودکتان بیاموزید چه زمانی مشغول هستید.

اگر آنها متوجه شوند چه زمانی شما مشغول هستید، با خودشان می گویند مامان الان نمی تواند بازی کند. پس بهتر است سراغ بابا بروم. بهتر است برنامه ریزی داشته باشید تا فرزندتان متوجه باشد چه ساعت هایی را مشغول کار هستید و چه زمان هایی می توانید بازی کنید یا ...

2 – تصویر بدنی خوبی را از خود بیان کنید.

اگر کاهش وزن دارید، قضیه را پیش خودتان نگاه دارید. نیازی نیست فرزندتان درباره رژیم غذایی شما بداند. زیرا این ممکن است باعث به وجود آمدن یک تصویر غلط ذهنی از فرزندتان گردد. اگر فرزندتان درباره عادت غذایی یا برنامه ورزش شما سوال پرسید بگویید: من از ورزش کردن و خوردن غذای سالم لذت می برم.

اگر فرزندتان متوجه کاهش وزن شما شد بگویید: «بدن ما گاهی نسبت به چیز هایی که می خوریم تغییر می کنه.»

3 – مستقیم «نه» نگویید.

گفتن مداوم این کار را نکن هم برای شما و هم فرزندتان عذاب آور خواهد بود. به جای اینکه کارهایی را که نباید انجام دهند به انها بگویید کارهایی را که دوست دارید انها انجام دهند را بیان کنید. برای مثال به جای اینکه بگویید ندو پسر» بگویید:« لطفا وقتی داخل هستید آهسته راه بروید.» یا به جای اینکه بگویید» به این وسیله دست نزن.» بگویید:« اشیای اینجا عتقیقه است وما نمیخواهیم که بشکنند، پس فقط با چشم بهشون نگاه میکنیم و با دستمون لمسش نمیکنیم.»

بخش سه

1 – به فرزند خود گوش کنید

اگر از فرزند خود ناراحت هستیدو می خواهید این را به انها بگویید قبل از آن به صحبت های آنان گوش دهید و بدون اینکه صحبت آنها را قطع کنید به آنها اجازه دهید تا همه آنچه را که می خواهند بگویند.

اگر صحبت آنها تمام نشد بگویید : خوب فهمیدم که این موضوع تو رو ناراحت کرده. کجای این قضیه بیشتر اذیت کننده بوده؟

2 – جلوی فرزند خود دعوا نکنید.

کودک شما از درگیری شما می ترسد و دعوا نمک زندگیه رو متوجه نمیشود. اگر کار به جایی رسید که باید صدای خود را بلند کنید حداقل از جلوی چشم و گوش بچه فاصله بگیرید. از بددهنی ، شکستن وسیله، فریاد و ... بپرهیزید چون باعث می شود فرزند شما حس نا امنی پیدا کند.

3 – اگر اشتباهی مرتکب شدید معذرت خواهی کنید.

اگر جلوی بچه بددهنی کردید ، از آنان معذرت خواهی کنید، زیرا باعث می شود متوجه شوند گاهی همه اشتباه می کنند و مهم است که به خاطر آن معذرت خواهی کنند. همچنین باعث می شود کودک کمتر بترسد. بگویید:  «من کنترلم رو از دست دادم، می دونم که ترسوندمت، ببخشید. »

 بخش چهار : جلوی فرزند خود ناسزا نگویید.

1 – به اعضای خانواده خود ناسزا نگویید.

 ( تو ترجمه چیز مهمی نبود به جاش این رو بگم) یه پیرمردی بهم گفت: گلو هفت تا بند داره، قبل از اینکه حرفی رو بزنی باید بند به بند ببینی چی می خوای بگی و دربارش فکر کنی.

2 – به جملاتی که عادت شده براتون فکر کنید.

فحش ممکنه در جملات روزمره شما وارد شده باشه. گاهی منظور ما  از کلمات ناسزایی که می گوییم  تشویق یا اظهار خوشحالی است. اما برای ما اینطور است و ممکن است برای دیگران اینگونه نباشد. این کلمات فارغ از منظوری که ما داریم می توانند بسیار خطرناک باشند زیرا فرزند فکر می کند گفتن آنها باعث شادی و رضایت شما می شود.

3 – از کلمات جایگزین استفاده کنید.

اگر نگران هستید ناخودآگاه فحشی بدهید و آن را فرزندتان بشنود از کلمات جایگزین در موقعیت استفاده کنید. مثلا موقعی که از تعمیر کردن وسیله ای خسته می شوید به جای آنکه فحش زشت بدهید بگویید: لعنتی. اگرچه ممکن است برخی بگویند اینگونه کلمات حق مطلب را ادا نمی کند اما خوب فرزند پروری وظیفه سنگینی است.

 

نویسنده: 

Natalia S. David, Psy.D.

Ph.D. in Psychology

مترجم: محمد ولی حسنی

منابع:

  1. ↑ http://www.additudemag.com/slideshow/151/slide-2.html
  2. ↑ https://www.empoweringparents.com/article/6-things-you-should-never-say-to-your-child/
  3. ↑ http://www.parents.com/parenting/better-parenting/advice/10-things-you-should-never-say-to-your-kids/
  4. ↑ http://www.parents.com/parenting/better-parenting/advice/10-things-you-should-never-say-to-your-kids/
  5. ↑ http://www.parenting.com/article/things-you-shouldnt-say-to-your-child
  6. ↑ http://www.parents.com/parenting/better-parenting/advice/10-things-you-should-never-say-to-your-kids/
  7. ↑ http://www.regardingbaby.org/2011/11/05/what-to-say-instead-of-no-six-ways-to-gain-your-childs-co-operation/
  8. ↑ http://www.kidscount.com.au/en/experiences/words-and-actions-can-hurt
  9. ↑ https://www.care.com/c/stories/5071/fighting-in-front-of-your-kids-and-why-you-ne/
  10. wikihow 
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...