چگونه یک رابطه دوستانه سالم داشته باشیم؟

امروز تسهیل ارتباطات با مردمانی از سراسر جهان و یافتن دوستانی از هر طبقه اجتماعی و با سلایق مختلف نسبت به گذشته بسیار ساده شده است. این شرایط ایجاب می کند که به فرزندانمان درباره نوع ارتباطی که قرار است با دوستانشان داشته باشند آموزش هایی بدهیم و آنها را چشم و گوش بسته وارد این جهان نکنیم. باید و ها نباید ها را آموزش دهیم و خطوط قرمزی که وجود دارد را به آنها تذکر دهیم. 

در ادامه با ما باشید.


چگونه یک رابطه دوستانه سالم داشته باشیم؟
1 -  ارتباط موثر


صحبت کنید
توقع نداشته باشید همراهتان قادر باشد ذهن شما را بخواند یا اینکه آن را کشف کند. اگر نیاز دارید یا می خواهید که چیزی را بیان کنید باید خودتان آن را در میان بگذارید. اگر چیزی شما را اذیت می کند درباه آن صحبت کنید و اگر نمی دانید چگونه این کار را انجام دهید از جملاتی نظیر « یه چیزی تو ذهنمه که میخوام دربارش صحبت کنم.» یا « یه چیزی اذیتم میکنه و فکر کنم بهتره دربارش صحبت کنیم.» استفاده نمایید. 


2 – مشتاقانه گوش کنید.
یکی از رموز ارتباط سالم دانستن این نکته است که چه زمانی صحبت کنیم و چه زمانی گوش کنیم. زمانی که همراهتان صحبت می کند وسط حرف او نپرید و به او اجازه دهید حرف،افکار و احساساتش را بیان کند. 
مهارت های گوش دادن فعال را تمرین کنید. یکی از این مهارت های ارائه بازخورد است. بگویید: « اجازه بده مطئن بشم که درست فهمیدم، من شنیدم تو گفتی به خاطر اینکه بهت نگفتم چه ساعتی میام خونه ناراحت شدی و دوست داشتی از قبل بهت خبر می دادم. درسته؟


3 – خطوط قرمز شفاف 
مرز بندی به این معنا نیست که شما محدود شوید. بلکه برای ایجاد احترام ، حد توقعات و درک یکدیگر در موقعیت های مختلف رابطه دوستی تعیین می شوند. اگر چیزی شما را را ناراحت کرد درباره آن گفت و گو کنید چگونه می توانید اوضاع را اصلاح کنید و هر کدامتان چقدر می توانید در بهبود اوضاع کمک کنید. 
برای مثال ،محدودیت هایی درباره رابطه جنسی و عادات فرهنگی مثل مهمانی ها و ...
به همراهتان اجازه ندهید شما را کنترل کند و شما هم سعی نکنید او را در اختیار بگیرید، مرزبندی به معنای ایجاد احترام به یکدیگر و یافتن راه هایی برای اطمینان از پیشرفت سالم رابطه دوستی است. 


4 – بیان احساسات 
درباره احساسات خود صحبت کنید. نسبت به حالات روحی روانی همراه خود حساس باشید و از خوشحالی آنها شاد شوید و از ناراحتی آنها حس مسئولیت کنید و تمام تلاش خود را به کار ببرید تا آنها را شاد کنید. شاید در آن زمان آنها به خاطر موقعیت ناراحت کننده ای در آن قرار گرفته اند از شما تشکر نکنند و حتی با شما بداخلاقی کنند اما مطمئن باشید وقتی اوضاع خوب شد که کمک های شما بی شک در آن موثر بوده همراهتان این کارهای شما را فراموش نخواهد کرد و قدردان شما خواهد بود. 
بخش دو


1- باید ها و نباید ها 
همسر با هزار بدبختی قدری پولش را پس انداز می کند تا با خرید هدیه ای همراهش را سوپرایز کند. بعد که همراه آن را می بیند می گوید :« دستت درد نکنه اما مگه نمیدونستی من از این رنگ خوشم نمیاد». خب اگر از قبل یک لیستی از علاقه مندی ها و باید ها و نباید ها داشته باشند چنین مشکلاتی برو نمی کند. 

 2 – تشکر از یکدیگر
یک رابطه دوستانه باید با حس قدردانی همراه باشد. اغلب یک رابطه سالم از چیز های ارزمند خوب زیادی تشکیل می شود. مثبت نگر باشید و از او به خاطر کارهای خوبی که انجام می دهد قدردان باشید. 
از همراهتان بپرسید چگونه خوشحال می شوند و می توانید از آنها تشکر کنید. اگر می ترسید که یک سفر به اروپا یا جزایر قناری برایتان آب بخورد بهتر است از روی لیستی که از علاقه مندی های همسرتان دارید چند مورد را برگزینید و از او بخواهید بین آنها یکی را انتخاب کند. 


3 – زمان هایی فقط با یکدیگر
تفاوت زیادی بین ارتباط رو در رو با تماس مجازی وجود دارد. به دنبال تفریحاتی باشید که می توانید با یکدیگر انجام دهید. می تواند به سادگی نوشیدن یک لیوان قهوه یا خواندن یک مجله باشد. گاهی اوقات هم می توانید چند برنامه جدید داشته باشید مانند رفتن به یک رستوران و دلی از عذا در آوردن.


4 – دوستان خوب،خانواده
هیچ فردی نمی تواند تمام و کمال نقش افراد دیگری را در زندگی همراهش ایفا کند. خانواده و دوستان در زندگی همراهتان نقش مهمی دارد و نمی توانید توقع داشته باشد بعد از شما به آنها بی توجهی گردد. به انها اجازه دهید زمان هایی را در کنار و خانواده و دوستان خود بگذرانند و به یاد گذشته ها خوش باشند. کمی واقع بین باشید و تلاش کنید به جای زور از ایده های جالب استفاده کنید. اگر برنامه های خوبی را برای استفاده از زندگی خود داشته باشد مسملما کمتر شاهد ارتباط خارج از خانه همسر خود خواهید بود تا اینکه از صبح تا عصر سرکار باشید و عصر تا فردا جلو تلویزیون بدون هیچ اوقات لذت بخشی برای زندگی. 


5 – تغییرات در راه هستند. 
بدون شک زندگی همیشه ثابت نیست و پستی و بلندی های خود را دارد. تغییر در روابط چه خوب و چه همیشه رخ می دهد  و این به  شما بستگی دارد که چگونه آن را مدیریت کنید و با کمک همراه خود آن را حل و فصل نمایید و یا از آن استفاده کنید. 
بخش سه


1 -  با یک متخصص ملاقات کنید.
اگر وضعیت رابطه شما رو به خطر است بهتر است با یک متخصص دیدار کنید. او می تواند به شما درباره مشکلاتی رابطه تان مانند بددهنی، توقعات نابجا، محصور شدن،مشکلات ارتباطی و ... کمک کند. همچنین درباره مشکلات احساسی ،عاطفی و تغییر چشم انداز های رابطه شما و در نهایت دستیابی به یک رابطه سالم همراهیتان کند. 


2 – به حریم شخصی یکدیگر احترام بگذارید.
رابطه شما دلیل نمی شود که حریم شخصی یکدیگر را فراموش کنید. به این حریم احترام بگذارید و به خود اجازه ندهید فضای خصوص همراه خود بدون اجازه او وارد شوید. کارهایی مانند برداشتن رمز شکبه های مجزای یا حساب ایمیل. 
نویسنده: 

Jessica B. Casey

M.A, Clinical Mental Health Counseling

مترجم:

محمد ولی حسنی 

 

2 نظر

  1. akran55akran55says:

    الان ارتباط ها اینقدر ازاد شده که دیگه ی پسر صد تا دخترو سر کار میزاره اصلنم به رابطه درست فک نمیکه.

    • مدیر سایتمحمدولی حسنی(edtoday) :

      ممنون از نظر شما. البته به نظر میاد خیلی یک جانبه نگری داشتید.

  2. تنهاتنهاsays:

    ممنون