جهانگردی آموزشی ( ژاپن)

جهانگردی علمی ( این قسمت: نگاهی به مدارس ژاپن) 

دوستان عزیزم سیستم آموزشی ژاپن یکی از بهترین نظام های آموزشی دنیا است که در این مقاله که مستقیم از سایت های خود آنان ترجمه شده سعی کردم بخشی از این آموزش ها را که باعث شده این کشور در مقایسه با سایر ملل چنین پیشرفت های چشمگیری را به دست آورد با هم بررسی کنیم. 

در ادامه با ما باشید.

آیا می دانستید  بر اساس آخرین مطالعات بچه های ژاپنی در مهارت های سواد آموزی و حساب در دنیا حرف اول رو می زنند. خوب به نظر شما چه چیزی باعث تفاوت سیستم آموزشی ژاپن از کشور های دیگر شده است؟ چه چیزی می توانیم از سیستم آنها بیاموزیم؟
در چه زمانی می توانید 21 را در 13 ضرب کنید؟ یک دقیقه ؟  خوب 123 ضربدر 321 را در چه مدت زمانی حساب می کنید؟ فکر کنم بیشتر از یک دقیقه و برای بعضی خیلی بیشتر از این حرف ها اما در ژاپن هر دانش آموزی به سرعت این کار را انجام می دهد  حتی یک دانش آموز 4 ساله. آنها با نقاشی و بازی اعداد را می آموزند. 
تعجب کرده اید که چطور ممکن است؟ 
به خاطر این است که در ژاپن درس ها بر اساس کیفیت است نه کمیت. 


نمونه ای از کلاس های ریاضی در ژاپن:
کلاس با سلام و احوالپرسی دانش آموزان  و معلم آغاز می شود. سپس معلم در باره سوالی که قبلا روی تابلو نوشته است بحث می کند و در نهایت شیوه حل مسئله را به دانش آموزان کلاس پنجمی می آموزد . دانش آموز اول دست بلند می کند معلم به سویش می رود و برای حل مشکل به او کمک می کند. و و نقاط صحیح عملکرد او را تقویت می کند. سپس دانش اموز دیگری دست بلند می کند اما این بار دانش آموز اول به یاری او می رود. 

ژاپنی ها معتقدند اگر شما چیزی را که یاد گرفته اید آموزش دهید تا 90 درصد آن مطالب را به یاد آورید در حالی که اگر دانش آموزان از معلمی که به تنهایی تدریس می کند بیاموزند تنها 40 درصد مطالب را به یاد خواهند آورد. به همین خاطر ضروری است زمان هایی را مختص معلمی دانش آموزان اختصاص داد. 
یه نگاه به زبان ژاپنی ها 
بچه های سراسر جهان به طور متوسط بین 26 تا 33 حرف را می آموزند. ( البته بدون در نظر گرفتن برخی زبان های آسیایی که روبکرد تصویری دارند.)آیا می دانید بچه های ژاپنی چند حرف را برای خواندن و نوشتن مقدماتی باید بیاموزند؟ بیشتر از 26 تا؟ بله حتما. 
برای والدین ژاپنی ها خیلی سخت است که به کودکانشان برای یادگیری حروف الفبا کمک کنند با این وجود به برکت شیوه های مدرن آموزشی ژاپن کودکان بعد از اتمام تحصیلات ابتدایی 1006 کانجی را می آموزند .علاوه بر آن ژاپنی ها دو نوع خط آوایی به نام هیراگانا و کاتاکانا دارند که هر کدام 46 کاراکتر هستند. هیراگانا برای نوشتن اسم های متداول ژاپنی  به کار می رود و کاتاکانا برای نوشتن کلمات خارجی ، اسم های افراد خارجی ، صداها و صدای حیوانات. پیچیده است؟ نه برای یک ژاپنی.


سیستم آموزشی 
مدارس ژاپنی شامل شش سال ابتدایی، سه سال دوره اول دبیرستان و سه سال دوره دوم ابتدایی و چهار سال دانشگاه است. تحصیلات اجباری 9 سال است که شامل شش سال ابتدایی و سه سال دبیرستان دوره اول است. 
سازوکار مدارس ژاپن:
بیشتر مدارس در ژاپن غیر از کلاس های ابتدایی سال پائینی ها به صورت میانگین شش ساعت در روز کار می کنند که یکی از طولانی ترین ساعات آموزشی در جهان است. همچنین بعد از مدرسه هم کودکان باید تکالیف خانگی خود را انجام دهند. تعطیلات در ژاپن شش هفته در تابستان است و دو هفته در بهار و زمستان. که البته تکالیف در این مدت هم سر جای خود است. هر کلاس شامل کمتر از 40 دانش آموز است که دانش اموزان تمام دوره های آموزشی را غیر از کار های آزمایشگاهی و تمرینات ورزشی در آن می گذرانند. 


چه چیز در مدرسه می آموزند؟
موضوعاتی که در مدرسه آموزش داده می شود شامل  ژاپنی، ریاضی،علوم،مطالعات اجتماعی، موسیقی،صنایع دستی، و کارهای خانگی مانند آشپزی و خیاطی می شود. همچنین مدارس زیادی هم شروع به یادگیری موفقیت آمیز زبان انگلیسی نموده اند. تکنولوژی آموزشی هم در بسیاری مدارس امر یاددهی و یادگیری را تسهیل نموده است. همچنین دانش آموزان مهارت های هنری سنتی ژاپن مانند شودو و هایکو را آموزش می بینند. شودو نوشتن کانجی با قلمو است. و هایکو شعر ژاپنی برای بیان و انتقال عمیق احساسات شاعر است. 


اطلاعاتی جالب درباره مدارس ژاپن:
تقریبا تمام مدارس دانش آموزان را وادار به پوشیدن یونیفرم مدرسه می کنند که سیفوکو نام دارند. 
در مدارس ابتدایی و دبیرستان دوره اول غذاهای سالم در مدرسه پخش می شود که معلمان و دانش آموزان می توانند با انتخاب از روی لیست غذاها، از خود پذیرایی کنند.
دانش اموزان علاقه زیادی به مدرسه دارند و ترجیح می دهند در مدرسه باشند تا بیرون آن. 
91 درصد دانش اموزان گزارش داده اند که هرگز یا تنها به ندرت اتفاق افتاده که در کلاس به معلم خود بی توجه باشند. 
دانش آموزان به طور متوسط 235 دقیقه در هفته کلاس ریاضی دارند دارند در حالیکه در بقیه کشور ها به طور متوسط 218 دقیقه است. آنها 205 دقیقه سر کلاس زبان و 165 دقیقه سر کلاس علوم می گذرانند که به طور متوسط کمتر از سایر ملل است. 


 

3 نظر

  1. محمودیمحمودیsays:

    آقای حسنی مشکل ما مشکل نظری و علمی نیست. مشکل اینجاست که وقتی معلمان به فکر استفاده از شیوه های آموزشی نوین نباشند و به بنگاه داری بیندیشند و کار مدرسه را در اولویت قرار ندهند هر چقدر هم شیوه های آموزشی از کشور های دیگر معرفی شود فایده ای ندارد چون دست آخر این معلم است که باید آن را عملی کند. کاری هم نمی شود کرد جز اینکه همینطور که شیوه های ژاپن آموزش داده می شود فیش های حقوقی این کشور هم ترجمه شود و همگام معلمان که از شیوه های آموزشی موفقیت آمیز آنها استفاده می کنند مسئولین هم از اعداد فیش های حقوقی آنان کپی برداری کنند. با تشکر از شما

  2. مهبدمهبدsays:

    آقای محمودی معلمان روزی 5 ساعت همش کار می کنند و این همه تعطیلات دارند. به نظرم حقوق دو سه میلیونی که می گیرند در کنار مزایایی که شغلشون داره به اندازه کافی باشه که یکمم رو کارشون تمرکز کنن.

  3. fatemehfatemehsays:

    ممنون سایت خوبی دارید