10 اشتباه رایج در سفر

کمپینگ به معنای بازگشت به زندگی ساده است؛ اما اگر تازه کار باشید اشتباهات ابتدایی شما می‌تواند تعطیلات خود و تمام همراهانتان را خراب کنند. شاید به نظرتان زندگی در چادر و طبیعت برای چند روز و خواب زیر آسمان پر ستاره موضوع چندان پیچیده‌ای نباشد اما حقیقت چیز دیگری است؛ یک منظره زیبای طبیعی می‌تواند تبدیل به یکی از وحشت آورترین تصاویر عمرتان شود. علاوه بر این برخی از گردشگران با کارهای نادانسته خود تخریب‌های زیادی در محیط زیست به وجود می‌آورند که به سادگی جبران پذیر نیست. قصد ترساندن شما را نداریم اما می‌خواهیم که بدانید بیشتر خطاهای تازه کاران ناشی از ناآگاهی است و خوشبختانه قابل پیشگری. در ادامه قصد داریم شما را با اشتباهات رایج کمپینگی‌ها آشنا کنیم تا حرفه‌ای‌تر سفر کنید.

1. انتخاب چادری در ابعاد نادرست

چادر سفری

مشخص نیست که سازندگان و طراحان چادر خودشان در چه شرایطی زندگی می‌کنند که انقدر در ابعاد محیط مناسب برای زندگی دچار اشتباه می‌شوند! در مورد اندازه چادر توصیه ما این است که به هیچ عنوان به نوشته‌های روی جعبه محصول اعتماد نکنید مخصوصا اگر در حال خرید آنلاین هستید. اگر روی چادری نوشتند که مناسب برای سه نفر بهتر است؛ بخوانید مناسب برای یک نفر به همراه یک گربه ملوس! اگر روی جعبه نوشته مناسب برای دو نفر، شما باید بخوانید مناسب برای یک نفر لاغر به همراه نصف یک گربه و اگر هم روی آن نوشته یک نفر که دیگر با خیال راحت بدانید حتی یک نوزاد هم در آن جا نمی‌شود!

2. تست نکردن تجهیزات پیش از سفر

وسایل سفر

ممکن است کمی وسواسی به نظر بیاید اما ضروری است که قبل از آغاز سفر تمام تجهیزات خود را امتحان کنید. مطمئنا اگر بعد از اینکه 4 ساعت از آخرین فروشگاه محلی گذشتید، دریابید که اجاق سفری‌ کار نمی‌کند، زیپ کیسه خواب خراب است و یا میله اتصال دهنده چادر شکسته دیگر حسابی کار از کار گذشته است و شانسی برای بهبود شرایط نخواهید داشت. قبل از برپا کردن چادر سفری از ضد آب بودن و سوراخ نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

3. دیر رسیدن به اردوگاه

کمپینگ

تمام کسانی که در تاریکی یک چادر را علم کرده‌اند می‌دانند که چه کابوسی در انتظار کسانی است که دیر به اردوگاه برسند. اگر دیر به محل کمپ برسید علاوه بر این کار دشوار، احتمالا جایی در نزدیکی سرویس‌های بهداشتی و پر از شلوغی در انتظارتان خواهد بود. بنابراین بهتر است جوری برنامه ریزی کنید که چند ساعتی برای انتخاب مکان مناسب پیش از غروب آفتاب فرصت داشته باشید. به دنبال جایی صاف و خشک باشید که زیر آن از شاخه‌های ریز و درشت که در هنگام باران می‌تواند موجب لیز خوردن چادرتان شود خبری نباشد.

4.روی باربیکیو زیاد حساب باز نکنید

باربیکیو

اکثر کسانی که راهی طبیعت می‌شوند از غذا پختن در فضای باز لذت می‌برند اما بعد از گذشت چند روز دیگر حتی فکر کردن به گوشت یا جوجه حالتان را بهم خواهد زد. علاوه بر آن پخت و پز روی آتش بعد از چند روز کار طاقت فرسایی می‌شود؛ تصورش را بکنید که هر بار که می‌خواهید کتری را جوش بیاورید باید یک آتش حسابی به راه بیندازید و این یعنی اتلاف کلی وقت. به جای این کار می‌توانید به راحتی یک اجاق گاز سفری مناسب تهیه کنید و زمان بیشتری را کنار همسفرانتان در طبیعت بگذرانید.

5. اهمیت یک خواب راحت

کیسه خواب

ممکن است شما یک کوهنورد سبک بار باشید اما وقتی که به کمپ می‌روید به نوعی باید شرایط زندگی را برای چند روز فراهم کنید و این یعنی باید به آسایش خوابتان توجه کنید. اگر روی بالشت‌هایتان حساس هستید بهتر است انها را همراه خود بیاورید و از گرم بودن کیسه خواب و پتوهای همراهتان اطمینان حاصل کنید. همچنین فراموش نکنید که حد فاصل چادر و زمین را با زیرانداز ضد آب پر کنید. اگر می‌خواهید بعد از 7 صبح به خوابتان ادامه دهید چشم بند و گوش گیر هم می‌تواند وسایل ضروری برایتان باشند.

6. وعده‌های غذایی را جدی بگیرید

غذا

قبل از آغاز سفر بهتر است برنامه‌تان را برای تمام وعده‌های غذایی سفر مشخص کنید؛ بهتر است چندان روی ماهیگیری و شکار هم حساب باز نکنید زیرا اگر تازه کار باشید دست یافتن به طعمه مناسب بسیار دشوار خواهد بود. برای نگهداشتن یخ و نوشیدنی‌های خنک می‌توانید از ترموس‌ها و یخدان‌ها استفاده کنید اما گوشت و مرغ در دراز مدت فاسد خواهند شد و گاهی بیش از 5 ساعت در این جعبه‌ها دوام نمی‌آورند بنابراین روی غذاهای بدون گوشت و ساده سرمایه گذاری کنید؛ به طور مثال نان، کره و مربا لقمه ساده و خوشمزه‌ای خواهد بود که انرژی مورد نیاز شما را هم تامین خواهد کرد.

7. پخت و پز در چادر

چادر سفری

ممکن است به نظر خیلی پیش پا افتاده بیاید اما پخت و پز در چادر می‌تواند در بدترین حالت به مرگ شما یا همسفرانتان منجر شود.حوادث غم انگیزی در طول سال رخ می‌دهد و متاسفانه می‌شنویم که برخی از طبیعت گران این اصل اولیه را جدی نمی‌گیرند و خطرآتش سوزی، مسمومیت و حمله حیوانات را به جان می‌خرند. توصیه ما این است که تا می‌توانید برای پخت و پز از محل اقامتتان دور شوید؛ اگر در منطقه‌ای که کمپ کرده‌اید خرس وجود داشته باشد رسما شما با آشپزی در چادر خودکشی کرده‌اید.

8. با خودتان نور بیاورید

نور

شبهای تاریک در طبیعت می‌تواند خیلی طولانی باشد؛ اگر می‌خواهید شب زنده داری کنید بهتر است برای باتری چراغ‌هایتان تدبیری بیندیشید. اگر چراغی داشته باشید که روی کلاه یا سرتان متصل شود می‌توانید با دستان آزاد کارهای بسیاری در تاریکی انجام دهید. باز هم تکرار می‌کنیم که پیش از سفر تمام چراغ‌ها و باتری‌ها را امتحان کنید تا در تاریکی نمانید.

9. وسایل سرگرمی را فراموش نکنید

چادر سفری

اگر همراه خانواده یا دوستانتان به طبیعت رفته‌اید ممکن است فکر کنید که تمام وقتتان را در محیط آزاد سپری خواهید کرد اما بهتر است برای شرایط جوی نامساعد و اوقات خستگی‌تان هم برنامه ریزی کنید. اگر دارید به لپ تاپ یا کتابخوان‌های الکترونیک فکر می‌کنید باید در مورد باتری آنها هم بیندیشید؛ زیرا همراه داشتن پاور بانک هم ممکن است شما را حداکثر برای حدود دو روز سرپا نگه دارد. از سوی دیگر همراه داشتن یک کتاب، بازی دسته جمعی، تلسکوپ و حتی مداد و کاغذ می‌تواند شما را حسابی سر ذوق بیاورد.

10. عدم اجرای قانون کفش ممنوع

کفش

ممکن است برای شما دشوار باشد که هر باری که وارد چادر می‌شوید کفش‌هایتان را دربیاورید اما این یک قانون ضروری در سفرهای چند روزه است. وارد شدن با کفش به معنای اجازه ورود رطوبت، کثیفی و حشرات موذی به محیط خواب و زندگی‌تان است. بنابراین قبل از ورود به چادر کفش‌هایتان را در بیاورید البته بهتر است آنها را در کیسه ضد آبی نگهداری کنید تا در صورت بارش باران دچار مشکل نشوید.


منبع: www.visitoiran.com
هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...