چگونه از بروز اختلافات بین والدین و معلم جلوگیری کنیم؟

گاهی بین معلم و والدین درباره تربیت دانش آموز اختلافاتی رخ می دهد که برای جلوگیری از آن باید ارتباطات ویژه ای بین معلم و پدر و مادر ایجاد شود. مقاله زیر به شما در این راه کمک می کند. 

چگونه از بروز اختلافات بین والدین و معلم جلوگیری کنیم؟

هدف نهایی والدین و معلم کشف استعداد های کودک در یک محیط علمی است. برای جلوگیری از بروز تفاوت نظر و اختلاف بین با معلم از قبل ارتباطات گسترده ای را بر پایه احترام و گفتمان سازنده ایجاد کنید.

1 با حضور فرزندتان با معلم ارتباط ایجاد کنید

بسیاری از مدارس در ابتدای سال ملاقاتی با معلم برای دانش آموزان و والدین آنها ترتیب می دهند تا بتوانند خودشان را به معلم معرفی کنند. شرکت در این جلسه منجر به ایجاد رابطه مثبت شما با معلم خواهد شد. همچنین نگرانی و اهمیت تحصیل فرزندتان را به معلم خاطر نشان می کند. این جلسات ممکن است شلوغ باشند و زمان مناسبی برای گفت و گو  گسترده نیست. به طور خلاصه خودتان را معرفی کنید و از فرزندتان بخواهید این کار را انجام دهد. یک جلسه جداگانه با هماهنگی قبلی برای بحث در مورد سایر مسایل با معلم بگذارید.

2 -  در جلساتی بدون حضور فرزند خود برای صحبت با معلم شرکت کنید.

وقتی معلم از شما برای ملاقاتی  رو در رو به مدرسه دعوت می کند، فرزند خود را در خانه بگذارید مگر در موارد ضروری. صحبت درباره مسایل حساس  و مهم بدون حضور فرزندتان می تواند به شما کمک کند از بحث نتیجه بیشتری ببرید.

3 برای جلسات آماده باشید.

وقتی که در جلسه ای با معلم شرکت می کنید، درباره هر نگرانی که دارید صحبت کنید. لیستی از سوالاتی که ممکن است در گفت و گو استفاده بیش تری را ازآنها داشته باشید یادداشت کنید. همچنین نگرانی هایی را که درباره پیشرفت فرزندتان دارید و نمی خواهید آن را فراموش کنید یادداشت کنید.

بودن یک نفر همراه بزرگسال ممکن است به شما کمک کند تا سوالاتی را که در ذهن ندارید به شما یادآوری کنند. همچنین با یادداشت برداری می تواند در منزل به مرور مطالبی که گفته شده بپردازد.

4    منتظر درخواست معلم نباشید ،با معلم ارتباط داشته باشید.

اگر هر به هر دلیلی درباره پیشرفت فرزندتان نگران شده اید، یا حس می کنید که درباره مسایل شخصی کودک در خانه نیاز به کمک دارید، برنامه ای را برای ملاقات با معلم در نظر بگیرید. ( و از قبل به معلم اطلاع دهید). معلمان اغلب مشتاق هستند اتفاقاتی را که در کلاس رخ می دهد با والدین در میان بگذارند. در ارتباط بودن با معلم ارتباط شما را قوی تر می کند ( و منجر به توجه غیر ارادی معلم به فرزندتان می شود). مسایلی که می توانید درباره آنها با معلم جلسه داشته باشید شامل ( پیشرفت دانش آموزبعد از یادگیری مهارت های جدید، مسایل شخصی مهم که معلم باید بداند مثل طلاق، فوت عزیزی، درگیری با دانش اموزان قلدرو ... می باشد.

5 در امور مدرسه کمک کنید.

والدین می توانند از دو طریق در مدرسه مشارکت داشته باشند: پشتیبان فعال برای دانش آموز در خانه و حضور در فعالیت های مدرسه. اگر ممکن است پدر و مادر هر دو در حد امکان در کار های مدرسه شرکت داشته اند.

دو: تلاش برای حصول نتایج آموزشی بهتر دانش اموز. کودکان در تعامل با والدین برای یادگیری می توانند در طول زندگی فعال و با انگیزه بمانند. در سفر های دانش آموزی شرکت کنید ، به عنوان کمک معلم باشید، در پروژه های دانش آموزی کمک کنید، یا به انجمن اولیا و مربیان ملحق شوید. میزان مشارکت شما با مدرسه به نیاز های دانش آموزان بستگی دارد.

بخش دو: ایجاد گفت و گوی سازنده

1 حفظ انعطاف پذیری

برای حفظ رابطه سازنده با با معلم فرزندتون، مهم است که ذهن بازی داشته باشید. وقتی وارد بحثی با انتقادات سختی می شوید، می توانید از مهارت های حل مسئله استفاده کنید.  انعطاف پذیری به این معنی است که معلم را دشمن حساب نکنید و با هم به دنبال بهترین ها برای دانش آموز باشید. از هرگونه نظرات و پیشنهادات معلم استفاده کنید. توجه کنید هیچ کس کامل نیست نه شما، نه معلم و نه فرزندتون. درباره محدودیت های فرزندتون آگاهی داشته باشید. و قبل از جلسه با معلم آن را به صورت دقیق بررسی کنید. توجه داشته باشید پذیرش هر نوع محدودیت دانش اموز منجر به دریافت کمک های ویژه از سوی مدرسه خواهد شد.

2 بر موقعیت تمرکز داشته باشید .

با تصور روشنی وارد هر بحثی شوید. اگر به جزئیات و نکات تکنیکی  دقت کنید کمتر از آنچه نیاز است احساساتی می شوید. به عنوان مثال به جای باقی ماندن در یک مشکل می توانید بگویید: من درباره  لیستی از راه حال هایی را که ممکن است به افزایش مهارت های درک مطلب فرزندم کمک کند، تحقیق کرده ام، ممکن است این لیست را مطالعه کنید و نظر خود را بفرمایید. تجربیات اموزشی خود را با معلم مقایسه کنید زیرا ممکن است کودکان آنگونه که در خانه هستند در مدرسه نباشند.

3 مراقب کلماتی که به کار می برید باشید.

ارائه پیام های مثبت به معلم زمانی که صحبت می کنید آنها را مطمئن می کند که با جدیت در تلاش برای همکاری با او هستید. زمانی که توهین می کنید در واقع خط ارتباط را قطع کرده اید. شما می توانید هر گونه اعتراض را با کلمه «من» کاهش دهید. بگویید: من کمی درباره پیشرفت تامی ناامید هستم. به جای اینکه بگویید: تو به بچه من آموزش درستی  در خواندن نمی دهید.

4 کودکتان را تشویق کنید تا مسایل را حل کند.

شما می توانید تعاملات غیر ضروری را با معلم از طریق تقویت فرزندتان و  کمک گرفتن از  راه هایی که معلم برای حل مشکلاتشان به آنها آموخته ،کاهش دهید.  این باید متناب با سن و بلوغ فرزند خود باشد. این راهی برای کمک به فرزند شما برای توسعه مهارت های ارتباطی و حل مسئله فرزندتان است.

در خانه به فرزند خود بیاموزید به معلم چه بگوید. برای مثال : خانم محمدی با تشکر از زحمات شما. من فکر می کنم در کلاس نمی توانم عقاید و نظراتم را مثل بقیه بچه ها مطرح کنم. اگر می شود من را راهنمایی کنید.

 5 صبور باشید.

پیشرفت های علمی، رفتاری و اجتماعی زمان می برد. در باره  مدت زمان توسعه نتایجی که از استراتژی های شما ومعلم حاصل می شود ، واقع بین باشید. برای رسیدن به هدف با معلم و فرزند خود در ارتباط منظم باشید. زیاد سختگیری نکنید و اجازه دهید کودک سرعت پیشرفت را تعیین کند.

بخش سه: با احترام باشید.

1 تنها بعد از تسلط بر احساسات خود ارتباط برقرار کنید.

ناامیدی یا گزارش ضعیف  در مورد  دانش آموز می تواند تاثیر نامطلوبی بر والدین داشته باشد.  قبل از اینکه به دیدار معلم بروید احساسات خود را کنتر ل کنید.  شکایات  و یا اتهامات در بلند مدت  تنها به دانش آموز خود شما آسیب می زند. در ابتدا برای خود وقت بگذارید. دوستی را با خبر کنید. چند قدم بزنید. اگر  ممکن است چند روزی را برای بررسی بیشتر صبر کنید.بسیاری والدین تمایل به بیان نکات منفی فرزند خود دارندکه تنش بین معلم و والدین را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید فرزند شما انسان منحصر به فردی با نکات مثبت و منفی است.

2 دیدگاه و نظرات معلم را با دقت گوش دهید.

صحبت با معلم باید جاده دو طرفه ای باشد که هم بشنوید و هم صحبت کنید . با احترام نظرات خود را بیان کنید سپس اجازه دهید معلم این کار را انجام دهد. در طول تعامل گوش دادن فعال را تمرین کنید تا متوجه صحبت های معلم شوید. وسایلی که باعث حواس پرتی می شوند مانند موبایل را در طول جلسه کنار بگذارید. ارتباط چشمی با معلم داشته باشید. قبل از پاسخدهی با دقت گوش دهید. خلاصه ای بردارید تا متوجه شوید درست همه چیز را شنیده اید. اگر به نظر میرسد معلم به شما گوش نمی دهد از انها بخواهید نگرانی های شما را تکرار کنند یا درباره آن نظر دهند. به این وسیله مطمئن می شوید که هر دو روی بحث تمرکز دارید.

3 به رابطه فرزند خود با معلم حسادت نکنید.

بعضی والدین در جلسات با معلم یک نوع حس تبعیض دارند به خاطر اینکه دانش آموز بیشتر به صحبت کردن با معلم راغب است. شما دلیلی برای رقابت بر سر عواطف فرزندتان ندارید یا به اینکه در رابطه با معلم نگران شوید. این را هدیه ای در نظر بگیرید که معلم متناسبی با نیاز های فرزند خود دارید. بددهنی یا حسادت آشکار نسبت به معلم می تواند اعتماد فرزند به مدرسه را کاهش دهد.

نویسنده : Klare Heston, LICSW

Clinical Social Worke

 

مترجم: محمد ولی حسنی

منابع :

  1.  https://www.childtrends.org/indicators/parental-involvement-in-schools/
  2.  http://www.colorincolorado.org/article/tips-successful-parent-teacher-conferences-your-childs-school
  3.  https://www.care.com/c/stories/3264/20-questions-to-ask-during-a-parent-teacher-c/
  4.  http://www.colorincolorado.org/article/tips-successful-parent-teacher-conferences-your-childs-school
  5. http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/DCSF-Parental_Involvement.pdf
  6.  http://www.huffingtonpost.com/grete-deangelo/how-to-have-a-meaningful-_b_6061912.html
  7.  http://parents-teachers.com/cgi-bin/library/jump.cgi?ID=2439
  8.  http://theconversation.com/how-to-avoid-toxic-disputes-between-parents-and-teachers-51204
  9.  https://www.weareteachers.com/best-of-teacher-helpline-7-tips-for-avoiding-he-saidshe-said-conflicts-with-parents/
  10.  http://www.huffingtonpost.com/grete-deangelo/how-to-have-a-meaningful-_b_6061912.html
  11.  http://www.hfrp.org/var/hfrp/storage/fckeditor/File/Parent-Teacher-ConferenceTipSheet-100610.pdf
  12.  https://www.familyeducation.com/school/parent-teacher-conflicts/tips-avoiding-parent-teacher-conflicts

Wikihow.com

 

 

 

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...