چگونه هزینه های زندگی را با کمک فرزندان مدیریت کنیم؟

امروز با وجود هزینه های بسیار سنگین یک زندگی معمولی، نیاز برای برنامه ریزی مخارج خانواده و صرفه جویی در منابع بیش از هر زمان دیگری حس میشود. فرزندان نوجوان شما هم می توانند در این کار با شما همکاری کنند تا هم از واقعیت های سخت زندگی مطلع شوند و هم بتوانند در آینده زندگی موفقی را داشته باشند. در این مقاله با هم شیوه های همکاری برای استفاده بهینه از منابع مالی خانواده و چگونگی کمک گرفتن از همه اعضا اداره امور خانه را با هم می خوانیم. امیدوارم مفید باشد.

چگونه هزینه های زندگی را با کمک فرزندان مدیریت کنیم.

1 جلسه مالی خانوادگی داشته باشید.

بچه بازی تمام شده است، امروز وقت آن است که فرزندان نوجوان شما از واقعیت های سخت زندگی آگاهی یابند. به آنها هزینه های مربوط به خودشان، خرید خوراکی،برق،گاز،هزینه های جاری خانه، پخت و پز، تمیز کردن خانه بدون اجاره را اطلاع دهید. اگر تا به امروز این چیز ها رایگان تهیه می شده است، ممکن است هرگز فرزندانتان واقعیت های سخت تامین هزینه های زندگی را مشاهده نکنند.

2 مشارکت در تامین هزینه اجاره خانه

یک توافق خانوادگی داشته باشید تا هر کس مسئولیت نگهداری ، نظافت و تعمیر خانه را به خوبی بر عهده گیرد. اجاره هفتگی را تعیین کنید که تقریبا بخش بزرگی از هزینه های کودکان می شود را تعیین کنید تا بفهمند برای داشتن یک سقف روی سر چقدر باید هزینه پرداخت کرد. همه این ها را روی کاغذ بیاورید اگر نیازی شد ،بودجه برای این کار ها تامین کنید. (  چند سال پیش در خانه ما، من مسئول صرفه جویی در مصرف برق و آب بودم و خواهرم مسئول نظارت بر صرفه جویی گاز و تلفن. اما وقتی مادربزرگم به خانه می آمد خودش یک تنه تمام این مسئولیت ها را بر عهده می گرفت و ما مرخصی می گرفتیم. و در ازای این کار از پدرمان حقوق می گرفتیم. می گفت : بهتره پول تو جیب بچه هام بره تا این شرکت های آب و برق و ...)

3 از تمام وظایف خانواده پرس و جو کنید تا کارها به خوبی انجام شود.

هیچ شخصی به تنهایی مسئولیت تمام کار ها در خانه را ندارد. هممه اعضا باید به خودشان تکانی دهند تا خانه در بهترین شکل ممکن باشد. انجام کارهایی مانند تمیزکاری،باغچه بانی،خرید،غذا دادن به حیوانات خانگی، و انجام تمام مسئولیت های فرد در خانه منجر به رسیدن به این هدف می شود.

می توانید حداقل دوبار در هفته وظیفه پخت و پز غذا را به هر کدام از اعضای خانوده بسپارید  ودر برنامه هفتگی بنویسید. سپس آن را در جایی بزنید که همه ببینند. بیان کنید که اگر نمی توانند برنامه ای را انجام دهند باید با یکی دیگر از اعضا هماهنگ کنند تا او انجام دهد، نه اینکه بدون اطلاع از مسئولیت خود چشم پوشی کنند.

4 انتظار می رود درباره برخی حقایق خوب و بد پاسخگو باشید.

آنها راحت زندگی می کردند،بنابراین ممکن است از وضعیت جدید شکایت کنند. برای این موضوع آماده باشید. به آنها نشان دهید زندگی بیرون از خانه تا چه اندازه هزینه بر است. ممکن است این مرحله کمی بیشتر طول بکشد. به جای توضیح دادن به آنها دقیقا نشان دهید هزینه از کجا و چگونه تامین می شوند. به آنها میزان متوسط اجاره در محله شما چقدر است. رسید مغازه سبزی فروشی ، قبض برق، هزینه سوخت ماشین، رسید پرداخت وام مسکن و .. را به فرزند نشان دهید. آگاهی آنها به زودی افزایش پیدا می کند و متوجه خواهند شد که در موقعیت خوبی قرار گرفته اند.( و ارزش چیز هایی که برایشان تهیه می کنید را درک می کنند).

5 -  غلبه بر احساس گناه

اگر یکی یا چند تن از فرزندانتان با شما زندگی می کند، به خاطر این است که می خواهید به انها کمک کنید. و از زندگی یا انها لذت می برید. وقتی تقاضای کمک می کنید ممکن است احساس گناه کنید. مخصوصا اگر ببینید فرزندتان انسان سختی می شود. اگر این اتفاق افتاد به یاد داشته باشید:  شغل شما به عنوان والدین این است به آنها بیاموزید چگونه مثل بزرگسالان به تنهایی زندگی کنند و از خودشان محافظت کنند. سیر شدن رایگان  شکمشان در خانه آنها را متوجه می کند هیچ چیزی بهتر از یک ناهار مفت در خانه نیست. بهتر است مسئولیت پذیری را از شما یاد بگیرند نه اینکه شما را رئیسی ببینند که می خواهد آنهارا از خانواده جدا کند و ( منت امکاناتی را که تهیه کردید بر سرش بگذارد).  

شما تنها فردی نیستید که با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنید. همه والدین در دنیا برای دادن عشق خود به همراه بیان واقعیت های سخت زندگی برای فرزندانشان تلاش می کنند.

6 سپاسگزار باشید.

وقتی فرزند شما تلاش می کند بیشتر به شما کمک کند، نشان دهید چه اندازه از سهم آنها در نگهداری خانه راضی هستید و از آنان تشکر کنید. می توانید پاداش های آنها را برای یک برنامه بزرگ تر مانند بلیط، یا سفر ذخیره کنید. در این باره مواردی را برایشان ذکر کنید تا همگی با هم تصمیم گیری کنید.

مترجم: محمد ولی حسنی

  1. wikihow

مقالات بیشتر :

http://edtoday.vcp.ir/

https://t.me/edtoday

 

1 نظر

  1. SAFARI20SAFARI20says:

    آقای حسنی کار از این حرفها گذشته دیگه پولی ملت ندارند که بخوان مدیریتش کنن

    • مدیر سایتمحمدولی حسنی(edtoday) :

      خیلی ممنون از نظر شما. ان شاء الله اوضاع درست میشه.